چه چیزی طعم فوق العاده سوهان را می سازد؟

سوهان یک شیرینی ترد سنتی ایرانی با دستور پختی قدیمی است که بیش از یک قرن است که مخفی مانده است. در قم، هر کارخانه سوهانی حداقل یک نوع سوهان کره ای منحصر به فرد با دستوری اسرارآمیز دارد تا آن را به بازار عرضه کند و در طعم این حلوای مورد علاقه نوآوری بیافزاید.

دستور العمل های کلی برای پخت سوهان تعداد انگشت شماری است که به نظر می رسد چیز مهمی نباشد. اما این فقط مواد تشکیل دهنده و نحوه ترکیب آنها نیست که یک سوهان اصلی را می سازد!

نسل اول تولید کنندگان سوهان حلوایی قم از انواع عجیب و غریب برای وزن کردن مقدار هر ماده استفاده می کردند. این می تواند یک تکه سنگ یا حتی یکی از یک جفت کفش یا هر چیز بی ربطی باشد. هر چیزی که بود، عجیب است که نسل های بعدی آن چیزها را نگه داشته اند و مانند اجدادشان از آنها استفاده کرده اند. هیچ کس، حتی کارمندان و آشپزها، هیچ ایده ای در مورد این ترفند مخفی خانوادگی ندارند.

حالا اگر در تهیه سوهان پیشرفت می کنید، دستور کلی پخت سوهان لقمه قم در اینجا آمده است. پودر جوانه گندم ابتدا با آب مخلوط شده و به مدت چند ساعت روی حرارت زیاد هم بزنید. هنگامی که آب تبخیر شد و رنگ آن به قهوه ای کاراملی تبدیل شد، زمان اضافه کردن قی، شکر و زرده تخم مرغ است. در مرحله بعد گلاب، زعفران و هل را اضافه می کنند تا ماژیک کامل شود.

مخلوط را هم می زنیم تا تبدیل به خمیر شود. سپس هر تکه از رب صاف می شود و با پسته و بادام پر می شود.سوهان یک همراه عالی برای یک فنجان چای بعد از ظهر است. چند لقمه تا آخر عمر سوهان دوست خواهی شد.

ده ها داستان وجود دارد که مردم در مورد حادثه تولد سوهان لقمه ساعدی نیا و چگونگی نامگذاری آن سوهان تعریف می کنند. آنها می گویند ناصرالدین شاه قاجار که سومین پادشاه سلطنتی او در تاریخ ایران است، برای مراسم افتتاحیه در قم رفت.

این شیرینی حلوای خوشمزه را یک بقال به او داد. از طعم بهشتی آن لذت برد و اظهار داشت که برای شکم پرش مانند سوهان عمل می کند و تمام غذای غلیظ را درون آن می مالید. اما نقل دقیق‌تر می‌گوید که نام سوهان مربوط به یکی از بزرگان قاجار است.

  • منابع:
    1. What Makes the Extraordinary Flavour of Sohan?
  • تبلیغات:
  1. اخذ نمایندگی آبلیمو 1 لیتری شیشه ای

  2. باربند وانتی که از لوله پلیکا ساخته شده است!

  3. فروشگاه فروش دستگاه صنعتی سبزی خردکن

  4. قیمت عمده سطل پلاستیکی در اصفهان