موتورخانه ای که با لامپ شمعی نور کار می کند!!

به دلیل وجود هالوژن و اثر آن که رسوب ذرات تنگستن روی لامپ را از بین می برد، بازده نوری لامپ های هالوژن بالاتر از لامپ های کلاسیک است.

به عبارت دیگر، لامپ شمعی نور همان مقدار انرژی را مصرف می‌کند که یک لامپ رشته‌ای سنتی روشن‌تر می‌درخشد.

بنابراین، لامپ هالوژنی که به اندازه یک لامپ کلاسیک 60 وات نور می دهد، انرژی کمتری مصرف می کند، اما به سختی می توان آن را صرفه جویی در انرژی نامید، زیرا هنوز هم منبع نوری با راندمان قابل توجهی کمتر از انواع روشنایی ذکر شده در زیر فقط اینجاست که هنوز مقدار زیادی انرژی عرضه شده به شکل گرما “فرار” می کند.

بنابراین، ما می‌توانیم لامپ‌های هالوژن را نیز فراموش کنیم، یکی اینکه گران‌تر از لامپ‌های کلاسیک هستند، و دومی که بسیار کم مصرف هستند، مخصوصاً در رابطه با لامپ‌های فلورسنت کم مصرف یا لامپ‌های LED.

به عنوان مثال، یک لامپ کلاسیک تنگستن شفاف 40 واتی، شار نوری تقریباً 415lm (لومن) منتشر می‌کند.

یک لامپ هالوژن که از 30 وات استفاده می کند، خروجی نور بسیار مشابهی تولید می کند.

لامپ

در این مرحله، قبل از اینکه به دسته بعدی لامپ ها برویم، باید چیزی را توضیح دهیم. در گذشته، همه چیز ساده‌تر بود – ما یک نوع لامپ (رشته‌ای) داشتیم و مصرف‌کنندگانی که به دنبال لامپ قوی‌تر بودند، صرفاً به وات آن نگاه می‌کردند.

با این حال، در زمینه لامپ های رشته ای، وات واحدی از توان ارائه شده است، نه شار نور تابیده شده در شرایطی که منابع نوری با کارایی متفاوت در بازار موجود است، تنها استفاده از وات باعث ایجاد مشکل و اغلب سوء تفاهم می شود.

به همین دلیل است که تقریباً تمام لامپ های کم مصرف (فلورسنت یا LED) دارای یک ارزش اضافی بر روی بسته بندی هستند: قدرت نور ساطع شده از یک منبع معین که بر حسب لومن بیان می شود.