خرما کیلویی هدیه خواهر شوهر در مراسم عروسی غوغا به پا کرد

خرما کیلویی مخزن طبیعی قندهایی از جمله ساکارز، فروکتوز و گلوکز است که دو سوم کل گوشت خرما را تشکیل می دهد. صد گرم خرمای تازه حاوی تقریباً 157 کالری انرژی است، در حالی که خرمای خشک حاوی بیش از 300 کالری در هر 100 گرم است (حبیب و همکاران، 2014).

خرما علاوه بر محتوای قند طبیعی بالایی که دارد، دارای اجزای مغذی اضافی به شکل پروتئین، فیبر خام، چربی و آنتی اکسیدان است، بنابراین خرما را به یک ماده غذایی کاربردی با فواید سلامت قابل توجه تبدیل می کند (ارشاد و همکاران، 2019).

یک نوار تغذیه انرژی شامل خرما، پروبیوتیک ها و سایر کربوهیدرات های سطح بالا و منابع پروتئینی می تواند به طور بالقوه انرژی را افزایش دهد، عملکرد را افزایش دهد و همچنین با افزایش فلور طبیعی در دستگاه گوارش از سیستم ایمنی ورزشکاران حمایت کند.

بنابراین، هدف این گزارش بررسی ترکیب شیمیایی، ارزش غذایی و فواید سلامتی خرما و ارائه پتانسیل استفاده از خرما در یک نوار تغذیه انرژی‌زا برای ورزشکاران بود (Alla & Jithendran, 2018).

خرما

ورزشکاران در سراسر جهان برای عملکرد و استقامت به تغذیه کافی وابسته هستند. در نتیجه، نیاز به تعادل انرژی و متابولیسم کارآمد بدن را نمی توان بیش از حد مورد تاکید قرار داد. چنین رژیمی همچنین باید بتواند متابولیسم پایه ورزشکاران را افزایش دهد. بنابراین، تلاش برای تغذیه خوب بسیار مهم است، زیرا به عنوان بستری برای تعادل کلان و ریز مغذی‌ها عمل می‌کند.

یکی از منابع تغذیه آسان برای ورزشکاران نوار تغذیه است. نوار تغذیه به عنوان دسته ای از مکمل های غذایی رژیمی به شکل میله تعریف می شود که از پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل شده است و هدف تقویت کننده انرژی را برآورده می کند (رجبی، 1396).

نوار انرژی اساساً مترادف با نوار تغذیه است و به عنوان یک غذای راحت، آماده و به شکل نوار تعریف می شود که به عنوان یک تقویت کننده انرژی عمل می کند و به طور کلی حاوی چربی ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان مواد اصلی است. لوتز، 2016). بنابراین، اصطلاحات تغذیه و میله‌های انرژی به صورت مترادف استفاده می‌شوند و همان ایده را در سراسر این بررسی نشان می‌دهند.

بارهای انرژی‌زا، میان‌وعده‌های مغذی هستند که بیشتر افراد فعال از جمله ورزشکاران از آن‌ها لذت می‌برند. میله های انرژی نیز منبع عالی پروتئین ها و قندهای طبیعی (کربوهیدرات ها) هستند که از نظر تغذیه ای متعادل هستند تا عملکرد را افزایش دهند. علاوه بر تامین انرژی، محتوای پروتئین موجود در میله های انرژی به ساخت توده عضلانی و محافظت از بافت ها کمک می کند.